Hoe data en het toepassen van kunstmatige intelligentie de wereld veranderen
Ontvang onze verse kennis maandelijks in je mailbox.
Ontvang onze verse kennis maandelijks in je mailbox.
Kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI) gaat de wereld veranderen zoals de industriële revolutie dat in de achttiende eeuw deed. Het is niet voor niets dat grote bedrijven als Microsoft, Facebook en Google hier veel geld in investeren. Google zegt zelfs dat kunstmatige intelligentie de komende jaren de bepalende factor wordt en Microsoft kocht recent Maluuba, een startup gespecialiseerd in AI. Niet alleen in de high tech-industrie, maar ook in agrofood wordt kunstmatige intelligentie als een ‘game-changer’ gezien.
Kunstmatige intelligentie is een verzamelnaam van software als expertsystemen of neurale netwerken waarmee we de computer creatief willen leren denken. Het idee is om menselijk denken om te zetten in computertaal of, met andere woorden, om computers als mensen te laten gedragen en taken over te nemen of zelfs beter uit te voeren. Als mens kunnen we situaties als het ware lezen, allerlei gegevens combineren, beelden interpreteren, opties afwegen en reageren afhankelijk van de situatie of hoe een persoon zich gedraagt. De uitdaging is om dit met computertaal ook te doen en misschien in de toekomst zelfs wel beter, betrouwbaarder en sneller.
Kunstmatige intelligentie klinkt misschien nog erg abstract. Deze video is een mooi voorbeeld met een heldere uitleg hoe AI eigenlijk werkt. Hierin is duidelijk in beeld gebracht hoe je een systeem kunt leren (deep learning) om beelden te herkennen.
Uiteindelijk gaat het bij Artificial Intelligence om het herkennen van patronen. Vergelijkbare patronen kun je ook in data terugzien en het toepassen van vergelijkbare technologieën maken het mogelijk om op basis van data trends te ontdekken en diagnoses te stellen. Deze diagnoses maken het weer mogelijk om besluitvorming te ondersteunen of zelfs te sturen. Ook in agrofood zijn deze principes goed toepasbaar.
Het voorbeeld in de video is er een van beeldherkenning en machine learning. Wanneer je ziektes bij planten op deze manier kunt herkennen, kun je een robot ook de behandeling laten uitvoeren. Beeldherkenning wordt in de argofoodsector overigens al gebruikt bij het sorteren van producten of bij het plukken van rijpe vruchten door een plukrobot.
Microsoft heeft een systeem ontwikkelt dat met behulp van kunstmatige intelligentie bloemen kan herkennen. Op basis van het ‘voeden’ van 800.000 foto’s van bloemen konden ze het systeem leren om 90% van de bloemen te herkennen. Hierbij zie je dat het voor het zogenaamde ‘machine learning’ om grote aantallen gegevens gaat.
Kunstmatige intelligentie helpt ook om zoveel mogelijk potentie uit Internet of Things (IoT) te halen door data van sensoren en apparaten te transformeren naar intelligente systemen. Ook op het gebied van voedselveiligheid kan het toepassen van algoritmes op data helpen bij het voorspellen of voorkomen van voedselveiligheid incidenten.
Kunstmatige intelligentie en machine learning zijn nauw verbonden met wat we Smart Industry of Industrie 4.0 noemen. De Smart Industry streeft de ontwikkeling van ‘smart factories’ met slimme processen na waarbij automatisering, robotisering en data uitwisseling tussen systemen en apparaten centraal staat. Het kunnen beschikken over betrouwbare data op het juiste moment en het toepassen van analyses en logaritmes spelen hierin een cruciale rol. We staan nog maar aan het begin van de mogelijkheden en Artificial Intelligence zal de komende jaren steeds meer een deel uit gaan maken van ons dagelijks handelen.
Meer weten over de mogelijkheden van data en kunstmatige intelligentie voor uw organisatie of over datakwaliteit en analyse? Onze specialisten vertellen u graag over de ontwikkelingen, interessante voorbeelden uit de agrofood praktijk en de laatste mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op.
Laat je vrijblijvend adviseren, of ontvang aanvullende informatie over onze ICT-oplossingen. Wij helpen je graag informatievraagstukken om te zetten in de (digitale) groei van jouw organisatie.