Case: Levensmiddelendatabank Voedingscentrum
De meest uitgebreide, toegankelijke databank over voedingsmiddelen van Nederland
“Hoe kun je consumenten informeren en stimuleren tot een gezonde en duurzame voedselkeuze?”
Doelen
De missie van het Voedingscentrum is consumenten informeren over en stimuleren tot een gezonde en meer duurzame voedselkeuze. Gezond en duurzaam eten bereikbaar voor iedereen. De visie van het Voedingscentrum is de gehele Nederlandse bevolking voorlichten over gezonde voeding, waardoor de gemiddelde gezondheid van de Nederlandse bevolking verbetert. Met deze missie en visie was het doel van het Voedingscentrum een nieuwe centrale voedingsmiddelendatabank te ontwikkelen met daarin alle informatie over voedingsmiddelen, zoals voedingswaarden en samenstelling, als ook productafbeeldingen, allergenen informatie en duurzaamheidskeurmerken.
“Beschikken over betrouwbare en actuele informatie over alle levensmiddelen op de Nederlandse markt”
Voedingscentrum en diens uitdaging
Als het Voedingscentrum consumenten goed wil informeren over gezonde voeding, bijvoorbeeld aan de hand van de Schijf van Vijf, moet zij beschikken over betrouwbare en actuele informatie over alle levensmiddelen die op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. Dit betreft informatie over zowel generieke producten als een ‘broodje kaas’, maar ook over merkproducten zoals een Snickers of een Honig soep etc. Op basis van informatie over de productsamenstelling kan zij adviseren over welke voeding gezond of minder gezond is voor de consument.
Aanpak en oplossing
Bij het ophalen van gegevens uit externe databronnen ligt de aandacht op het omgaan met een groot aantal productspecificaties uit verschillende bronnen met zeer wisselende datakwaliteit. Daarom is er specifieke focus op het toekomstbestendig kunnen verwerken van de steeds groter wordende productenstroom, waarbij toch een hoge kwaliteit van gegevens kan worden geborgd. De voornaamste informatieverschaffers voor de databank zijn de levensmiddelen producenten en supermarkten. Zij leveren de data direct aan of via derden zoals GS1. GS1 is een organisatie die onder andere barcodes uitgeeft voor allerlei soorten producten. Daarnaast verzamelt GS1 ook veel data van leveranciers en geeft deze door aan het Voedingscentrum.
De ontvangen brongegevens worden geconverteerd en, na analyse op volledigheid, juistheid en onvolkomenheden, (deels) automatisch gevalideerd. Met de inzet van artificiële intelligentie, door de toepassing van slimme algoritmes van Rovecom Q-ray, verloopt bijvoorbeeld de controle op allergenen snel en met een hoge mate van betrouwbaarheid. Door verrijking van de data wordt deze betrouwbaarder, interessanter en toegankelijker gemaakt voor de consument. Denk hierbij aan het presenteren van de productsamenstelling aan de hand van de Schijf van Vijf of het omrekenen van hoeveelheidseenheden naar gewichtseenheden. De productgegevens zijn nu klaar voor opslag in de cloud ten behoeve van (mobiele) apps en publicatie.
Sinds de ingebruikname van de Levensmiddelendatabank zijn, in verschillende upgrades, steeds informatie-elementen toegevoegd. Ook werken het Voedingscentrum en Rovecom Q-ray gezamenlijk aan het ontsluiten van steeds meer data uit verschillende bronnen, waardoor de databank nog completer wordt.
“Snel en op de juiste manier adviseren over meer dan 320.000 producten ”
Resultaten
Het Voedingscentrum beschikt met deze oplossing over een krachtig instrument, waarmee ingrediënten informatie van meer dan 320.000 producten onmiddellijk te raadplegen is. Daarnaast is de Levensmiddelendatabank altijd actueel door de ondersteuning van geautomatiseerd versiebeheer.
Dit zorgt ervoor dat het Voedingscentrum via de door haar ingezette applicaties de consument altijd snel en op de juiste manier kan adviseren. Of het nu gaat om zwangerschap, gezond aankomen, afvallen, gezonder eten, voorlichting bij allergieën: bij het Voedingscentrum is de informatie over voeding zo compleet en correct mogelijk.
Laat je vrijblijvend adviseren, of ontvang aanvullende informatie over onze ICT-oplossingen. Wij helpen je graag informatievraagstukken om te zetten in de (digitale) groei van jouw organisatie.