Waarom het delen van data in de sharing economy van grote meerwaarde is
Ontvang onze verse kennis maandelijks in je mailbox.
Ontvang onze verse kennis maandelijks in je mailbox.
Airbnb en Uber zijn klassieke voorbeelden van sharing economy business modellen: bedrijven de ongebruikte fysieke assets aan het werk zetten en omzet genereren door dit te verhuren. En dit type bedrijven komen er steeds meer, waarbij data en het delen van deze data een zeer belangrijke rol speelt en van grote meerwaarde is. De potentiele waarde die in data zit wordt echter door veel bedrijven (nog) niet benut. In dit blog vertellen we waarom dat groei, verandering en innovatie tegenhoudt. En waarom het helemaal niet gevaarlijk is om je beschikbare data out in the open te gooien.
We zien dat er steeds meer behoefte is aan het gebruik en delen van (meta)data, zowel van persoonlijke als van zakelijke aard. Bedrijven worden overspoeld met data in de vorm van product specificaties, kwaliteitsdata, ingrediëntenlijsten, klantdata, data rondom wet- en regelgeving en nog veel meer. Deze data wordt overal en nergens opgeslagen. Gezien de hoeveelheid data die wordt bewaard zijn we goed aan onze verzamelwoede aan het werken. Het is alleen jammer dat de potentiële waarde die in deze data zit niet wordt benut. De data wordt vergeten en verwaarloosd.
Een bedrijf kan eenvoudig haar data delen met partners, leveranciers, fabrikanten of andere partijen met interesse in de supply chain of bedrijfsprocessen. Voorwaarde i wel dat dit gefaciliteerd wordt door het juiste systeem.
Als dit op een correcte manier gebeurt dan kan iedereen er beter van worden doordat er veel meer inzicht ontstaat in de processen en ketens. Aan de hand hiervan kunnen immers verbeteringen worden doorgevoerd. Door de beschikbaarheid van deze data kan je uiteindelijk verbeteringen aanbrengen in de gehele keten, van productie tot verkoop en alles wat er tussen zit.
Voor het delen van data heb je echter twee belangrijke ingrediënten nodig:
Om informatie te delen is het belangrijk dat iedereen overtuigd is van het feit dat bedrijfsgeheimen, eigendomsgegevens en concurrentievoordelen niet worden gecompromitteerd. Daarnaast is het belangrijk dat data sharing voldoet aan (nieuwe) data reguleringen zoals bijvoorbeeld de EU General Data Protection Regulation (GDPR)die in maart 2018 ingaat.
Helaas zijn veel organisaties niet in staat deze hindernis te nemen, organisaties die ‘het licht hebben gezien’ zijn niet in staat om andere organisaties van de meerwaarde te overtuigen. Het wordt vaak als bedreiging gezien in plaats van een kans. Veel organisaties beschermen hun gegevens vaak op een erg protectionistische manier. Dit zal moeten veranderen alvorens een succesvolle data sharing economie kan ontstaan.
Ik ben van mening dat bedrijven niet meteen naar de eventuele negatieve kant van het delen van data moeten kijken, maar ook of juist naar de (meer)waarde ervan. Eén van de dingen die het je bijvoorbeeld oplevert is nauwkeuriger inzicht in klant- en producttrends.
De early adopters die met dit nieuwe economische model van data sharing aan de slag gaan zullen betere resultaten behalen dan bedrijven die geen data delen. Dat blijkt al uit het succes van bedrijven als Airbnb en Uber.
Zodra de data-sharing economie momentum krijgt zal het voor die bedrijven die niet deelnemen contraproductief werken. Bedrijven beschouwen vandaag de dag hun beschikbare informatie en gegevens wel als vitale bron. Dat is een goed begin, maar nu moeten ze nog een stap verder zetten: de waarde ontgrendelen om de informatie betekenisvol en zinvol te maken.
Mensen zijn al in staat om geld te verdienen aan ongebruikte auto’s of leegstaande ruimtes, maar op bedrijfsniveau moeten organisaties overwegen hoe ze met hun onbenutte informatie op dezelfde manier business kunnen genereren. Een B2B sharing economy een van de volgende innovatiewaves zijn. We gaan zien dat bedrijven die deze technologie inzetten leren zwemmen en de bedrijven die dit niet doen verdrinken.
Kortom, het op een goede manier inzetten en delen van data is van enorme meerwaarde voor veel bedrijven. We merken echter dat veel bedrijven niet weten waar te beginnen of hoe ze dit goed vorm kunnen geven. Wij helpen je daar graag bij – neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.
Laat je vrijblijvend adviseren, of ontvang aanvullende informatie over onze ICT-oplossingen. Wij helpen je graag informatievraagstukken om te zetten in de (digitale) groei van jouw organisatie.