Van samen werken naar samenwerken: co-creatie levert waardecreatie in IT
Ontvang onze verse kennis maandelijks in je mailbox.
Ontvang onze verse kennis maandelijks in je mailbox.
Het is een vaak gehoorde kreet binnen IT projecten: ‘we werken samen!’ Maar als ik dan doorvraag wat dat ‘samen werken’ dan inhoudt, dan kom ik tot de conclusie dat het om het gezamenlijk werken gaat, maar niet om het echte samenwerken. Ook leuk, maar zijn we dan aan het samenwerken of zijn we samen in werking? Samenwerken is een betekenisgevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. Samenwerken is leuk, co-creatie nog veel leuker. Het is namelijk de ideale aanpak voor het oplossen van complexe vraagstukken en het realiseren van veranderingen binnen IT.
Co-creatie is een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van dit proces. Zoals een plan, advies of product. Kenmerken van co-creatie zijn dialoog, ‘common ground’, enthousiasme, daadkracht en focus op resultaat. Voorwaarden voor succesvolle co-creatie zijn gelijkwaardigheid van de deelnemers, wederkerigheid, openheid en vertrouwen.
Aan deze voorwaarden is het best voldaan in een gestructureerd maar creatief proces onder begeleiding van een proces coach. Integriteit van deelnemers is daarbij vereist. Co-creatie wordt geacht goed bruikbaar te zijn voor het oplossen van complexe vraagstukken en het realiseren van veranderingen.
Om co-creatie binnen IT projecten in gang te zetten beschikken we over verschillende methoden en technieken, allemaal vallend onder de agile manieren van werken. Agile werken betekent snel kunnen veranderen en voortdurend in beweging zijn.
Door korte feedback loops kan men de producten en dienstverlening snel aanpassen aan de behoefte van de klant. Ook wordt productiviteit, creativiteit en motivatie verhoogd. Een aantal van deze technieken en methoden zijn:
Waarom zou je moeten willen samenwerken volgens het principe van co-creatie? Het gaat toch goed zoals jullie het nu doen? Het blijkt dat co-creatie tot waardecreatie leidt. Waarom? Om de volgende redenen:
Co-creatie is geen doel op zich. Uiteindelijk dient samenwerken een hoger doel, namelijk het bereiken van je bedrijfsdoelstellingen. Waar het uiteindelijk om gaat is het bereiken van een optimale fit van je product of applicatie met de mensen en processen. Je wilt innovatieve oplossingen door integratie van kennis binnen bedrijf en keten en grip op de investering door voldoende interactie in heldere fases.
Er wordt enorm veel proceskennis ingebracht waardoor in no-time erg veel business value ontstaat. Hierdoor gaat het niet meer zomaar om de snelheid en het aantal uren, maar om de beste kwaliteit. Daarnaast wordt de besluitvorming verplaatst naar het laagste niveau, naar de mensen die het best in staat zijn tot het overzien van alle feiten.
En als het dan om IT gaat. Een IT partij die bouwt aan een bedrijfsproces van de business moet ook de processen kunnen begrijpen. Sterker nog, ze moeten deze begrijpen alvorens te starten met bouwen om te zorgen voor optimale business value. Hierdoor komt de valuestream terug in de handen van de klant/business. Maar ook prettig samenwerken met gedreven teams, bijvoorbeeld op de brug tussen IT en business en betrokkenheid van andere stakeholders.
Een aanpak volgens co-creatie draagt aantoonbaar bij aan:
Wil jij meer weten over onze co-creatie aanpak in IT projecten? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder.
Laat je vrijblijvend adviseren, of ontvang aanvullende informatie over onze ICT-oplossingen. Wij helpen je graag informatievraagstukken om te zetten in de (digitale) groei van jouw organisatie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!